.

något fel på min mail. därför jag lägger upp min uppgift här för att kunna skriva ut den imorgon i skolan.. 


Alice Berthilson                                    OP3B                          Birgittaskolan

 

Praktik uppgift.

 

 

 

 

 

 

Det finns fem brukare här. Dem bor i egna lägenheter. Det finns även kontor, vardagsrum, chorrum, omkläningsrum, tvättstuga och ett kök. Vardagsrummet sitter ihop med köket så det är mysigt när man fixar i köket och en del brukare sitter i vardagsrummet. Vissa brukare var ofta inne på sina egna rum men en del satt ofta ute i det gemensamma. En del av brukarna har även fritidsaktiviteter som knyppning på vuxenskolan och två brukare åker till gasverket varje onsdag.

Varje tisdag kommer det även en man som spelar musik och man sjunger gemensamt. Det är väldigt mysigt och brukarna tycker om det.

 

Det är stor skillnad på det här stället och min gamla praktik plats.

Just med att vissa brukare ofta sitter i det gemensamma. På min gamla praktik så var dem inne i deras egna lägenheter hela tiden förutom på kvällen när dem skulle äta kvällsfikat. Det är även stor skillnad på matlagningen. Här lagar man maten i det gemensamma och personalen frågar brukarna om dem vill sitta tillsammans eller i deras egna lägenheter. På min gamla praktik så lagade man maten i deras lägenheter och brukarna valde själva vad dem ville äta och sedan käkade maten själva i sina egna lägenheter. Jag tycker det var lättare att laga maten gemensamt. Man kom närmre brukarna när man satt och åt med dem. Även när man lagade maten o var i köket så satt ju vissa av brukarna i vardagsrummet och pratade med än.

 

Jag tycker att miljön på min praktik plats var väldigt bra. Det var fint både inne och ute. Det finns även en badplats tjugo meter bort från gruppbostaden. Men där badar dem inte. Dem har även aldrig fått klagomål från omgivningen!

 Det fanns även hjälpmedel men en del av dem använder man inte. På grund av att brukaren som man har liften till vill klara sig själv. Så hon försöker att ta sig från rullstolen själv till duschstolen. Med lite hjälp så funkar det!

 

Brukarna är vana vid samhället och hanterar det väldigt bra. Dem äter ofta ute och varje sommar åker man på semester. En boende åker TEX alltid till Astrid lindgrensvärd.  Dem åker även varje år till Ulrika för att äta julbord. Det har blivit en tradition.

 

Två viktiga punkter att tänka på när man jobbar på en gruppbostad :

 

  1. kompis – till en viss grad !
  2. aldrig trampa på brukarna – det händer , men man ska alltid försöka att inte göra det !

 

 

 

Hemmaträning.

Min handledare berättade för mig att man har tagit bort hemmaträning. Att det är något man ska hinna med efter jobbet.

 

Vi har en brukare som är hemma en gång i veckan, men det är för att hon inte orkar med att vara på jobbet för länge. Det tar för mycket på hennes krafter.

 

ADL- träning

På min praktik har det fallit bort.

 

Vi har en brukare som åker till skolan en gång i veckan. Där sitter han oftast vid datorn och gör olika uppgifter.

 

Mindre bra:

Min handledare berättade att det som funkar mindre bra är att man lär varandra för lite. Att man borde lära varandra mera. TEX att inte säga ”gör så här istället ” utan att man säger ” jag brukar göra så här ”

 

Särskilt bra:

Min handledare berättade att det som är särskilt bra är att hon trivs väldigt bra på sin arbetsplats. Hon har aldrig känt ”jag vill inte åka och jobba”

 

 

 

Så tycker jag om min praktikplats:

 

Jag trivdes väldigt bra på min praktikplats. Personalen var trevliga och bemötte mig bra. Brukarna var riktigt trevliga och vissa brukare kom man ju klart närmre än andra.

Nästan all personal hade jag redan träffat under olika föreläsningar. Två av personalen hade jag även träffat förra året då jag jobbade på vuxenskolan och dem följde med en brukare dit.

 

Det tog lite tid innan alla brukare accepterade att jag var där. Men jag lät det ta sin tid och väntade till dem kom till mig istället för att jag själv skulle komma till dem.

 

Jag är tacksam över att det var just hit jag kom, för dem visade verkligen mig hur en bra gruppbostad jobbar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0