jag säger Välkomen hem, bara kom som du är...

 

Jag tänker ofta på människor i sammhällets botten. Uteliggare, alkoholister, invandrare..Vem som helst skulle kunna vara i den situationen, nästan.. självklart har vi olika förutsättningar och är uppväxt i olika miljöer men det skulle kunna vara jag som blev född i ett annat
land och blev tvungen att fly eller det skulle
lika gärna vara jag som hamnade på gatan. Vi gör alla misstag och en del saker kan vi inte rå för. Det blir bara så. Av olika orsaker.. Det jag vill säga med det här är att jag tycker det är orättvis att människor ska ”titta ner” på alkohlister och andra människor som hamnat snett. Har vi inte alla hamnat snett någon gång?  Många år har jag firat jul på statsmissonen. Statmissonen är ett ställe där alkolister, uteliggare och invandrare kommer för att få ett ställe att vara på, ett ställe dom kan komma och känna sig trygga, ett ställe där dom kan komma utan att folk tittar ner på dom.. att vara där och se deras glädje så blir jag helt varm i kroppen och glad. Flera gånger när jag har varit på stan och ser en alkolist som jag känner igen från stadsmissonen som jag går fram och pratar med får jag tusen blickar av människor som tittar på mig och undrar säkert varför en liten flicka känner just den människan. Kanske hon ska köpa knark av alkolisten? Varför ska det sverige vara  så  här? Kan inte folk i Sverige bara skärpa sig!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0