15:02

Förr skämdes Christoffer när han inte förstod matten i skolan. Nu har han accepterat att han har dyskalkyli och att det inte försvinner..

Om 21-årige Christoffer Strömberg kunde skulle han radera alla frustrerande timmar han suttit med hopplösa mattetal.

- Det är svårt att förklara, men jag kan inte se talen framför mig. Enkla tal går bra, att räkna  division går helt enkelt inte. Det händer ganska ofta att jag placerar talen i fel ordning när jag räknar. Multiplikationstabellen klarar jag till femmans tabell.

Under skoltiden försökte han lösa räkneuppgifter genom att ta en siffra i taget, lugnt och metodiskt "arbeta av det" som han innan han räknade.säger. Ibland hjälpte det att skriva av talen




dyskalkyli



I sverige finns det över flera tusen barn och ungdomar som har dyskalkyli.
många barn och ungdomar har dyskalkyli fast dom inte vet om det själva.
lärare som dumförklarar barnen och ungdomarna när dom säger att dom inte förstår, när i själva verket tycker lärarna att det är en enkel uppgift..


.


Kommentarer
Postat av: sofia

vi vet hur de känns!

2010-03-07 @ 18:44:44
URL: http://soofiaak.blogg.se/
Postat av: Wictoria

du MÅSTE vara med i veckans blogg-tävlingen vecka 14 ju ! :)

2010-03-07 @ 19:07:20
URL: http://mewictoria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0